Numarul managerilor dispusi sa dea mita pentru a castiga o afacere a crescut ingrijorator [Studiu Ernst & Young]
managerimitaafaceriernst & young
Un sondaj realizat de compania de consultanta si audit Ernst & Young (E&Y) printre manageri din cele mai importante companii din lume arata ca 15% dintre acestia sunt dispusi sa dea mita (termenul folosit de catre E&Y este "sa efectueze plati in numerar") pentru a castiga sau pastra o afacere.
Se inregistreaza, astfel, o crestere cu 6 procente fata de anul 2010, cand doar 9% au mentionat aceasta disponibilitate. Peste 1.700 de directori executivi, inclusiv directori economici si sefi de departamente juridice, de conformitate si audit intern, din 43 de tari au fost intervievati cu privire la atitudinea lor fata de frauda, mita si coruptie. Ulterior, s-au desfasurat si interviuri directe cu membrii conducerii executive din cadrul unor companii de top la nivel global, pentru a discuta concluziile studiului, precum si eforturile depuse de acestia pentru a reduce riscurile asociate. Studiul a fost desfasurat si in Romania, pe un segment reprezentativ de 50 de participanti. Rezultatele au fost incluse in studiul de monitorizare a problematicii fraudelor "Growing Beyond: a place for integrity".
Peisajul concurential continua sa fie distorsionat de comportamentul lipsit de etica. Peste o treime dintre respondenti considera ca, in tara lor, coruptia este larg raspandita, iar in cazul pietelor emergente aceasta perceptie este si mai ridicata (de ex. in Brazilia - 84%, Indonezia - 72% sau Turcia - 52%). Fraudele asociate situatiilor financiare raman un risc important in numeroase jurisdictii.
Aproape 50% dintre respondenti considera ca, in pofida declaratiilor ferme ale conducerii privind angajamentul fata de politicile anti-mita si anti-coruptie, persoanele implicate in astfel de cazuri nu sunt penalizate pentru incalcarea acestor prevederi.
"Durabilitatea dezvoltarii trebuie sprijinita de un comportament de afaceri etic. Provocarile curente din lumea afacerilor subliniaza nevoia de a se pune un accent mai mare pe riscurile privind coruptia si integritatea etica”, spune Kenan Burcin Atakan, lider al Departamentului de Investigare a Fraudelor si Mediere a Disputelor din cadrul Ernst & Young din Romania .
Ingrijorator este si faptul ca 4% dintre executivi au declarat ca ar fi dispusi sa falsifice rapoartele privind performantele financiare ale companiei.
Rezultatele din Romania ale studiului prezinta faptul ca, in ciuda riscurilor cunoscute care insotesc comportamentul necorespunzator si practicile corupte, in comparatie cu restul lumii (84%), un numar mai redus de participanti (68%) au confirmat existenta unei comunicari interne privind actiunile anti-mita si anti-coruptie din partea membrilor conducerii executive. Doar 10% dintre participantii romani au raportat penalizarea incalcarii politicilor anti-mita si anti-coruptie, pe cand acest procent ajunge la 45% la nivel mondial.